Bill Sanderson ένας παλαιάς κοπής εικονογράφος

Στην σελίδα αρέσουν οι vintage αναπαραστάσεις της Βιολογίας και του Φυσικού Κόσμου, η παρουσίασή τους και ο σχολιασμός τους. Χρειάζεται συνεπώς να ανατρέχει συχνά στις πηγές της για να αναζητεί ό,τι ικανοποιεί την ίδια και θεωρεί πως μπορεί να αρέσει και στους αναγνώστες της.

Σε μια λοιπόν από τις γενναιόδωρες πηγές της, τα Wellcome images, το μάτι της τράβηξαν μερικά χαρακτικά που την ξάφνιασαν: Φευγαλέα της δημιουργήθηκε η εντύπωση πως ήταν προϊόντα του περασμένου, ή ακόμη και του προπερασμένου αιώνα, με την ρεαλιστική, μη αφαιρετική αποτύπωση των θεμάτων που απεικόνιζαν. Η εντύπωση όμως γρήγορα διαλύθηκε καθώς όλα τους, περιελάμβαναν την πιο μοντέρνα, και πιο εμβληματική ίσως, εικόνα του εικαστικού πολιτισμού του 20ου αιώνα: Το μοντέλλο της δίκλωνης έλικας!

Μας αρέσουν λοιπόν τα χαρακτικά αυτά για την αντίφασή τους, να παρουσιάζουν δηλαδή ένα αντικείμενο που βρίσκεται στην εμπροσθοφυλακή των σύγχρονων επιστημονικών επιτευγμάτων, όπως το DNA, με την αχλύ όμως μιας παλαιότερης αισθητικής.

Η τεχνική που χρησιμοποιήθηκε για τη δημιουργία τους ονομάζεται scratchboard, και συνίσταται στη χάραξη μιας μαύρης επιφάνειας, κάτω από την οποία υπάρχει ένα λευκό υπόστρωμα, έτσι ώστε οι λευκές γραμμές που αποκαλύπτονται να σχηματίζουν βαθμιαία την εικόνα του χαρακτικού.  Ο καλλιτέχνης που βρίσκεται πίσω από αυτά είναι ο Bill Sanderson, ένας χαράκτης και εικονογράφος με πλούσιο έργο στο οποίο περιλαμβάνεται η παραγωγή επιστημονικών  κ.ά. εικονογραφήσεων για εφημερίδες (Times),  περιοδικά (New Scientist, Fortune) και εκδοτικούς οίκους (Penguin).

Παρατηρώντας τα χαρακτικά που παραθέτουμε ο ενήμερος με τις εξελίξεις της επιστήμης αναγνώστης δεν μπορεί να μην παρατηρήσει πως παρά το ότι φιλοτεχνήθηκαν τη δεκαετία του 90 και εντεύθεν, όταν δηλαδή η Βιολογία πραγματοποιούσε το μεγάλο άλμα της στη μοριακή εποχή,  ο εικονογράφος αντιμετωπίζει, μάλλον με σκεπτικισμό την αισιοδοξία που συνόδευσε την ανακοίνωση των μεγάλων επιτευγμάτων, όπως η ολοκλήρωση της αλληλουχοποίησης του ανθρώπινου γονιδιώματος.  Και πράγματι το μόριο του DNA του Sanderson, παρουσιάζεται μεν στις θριαμβικές διαστάσεις που αναλογούν στο κορυφαίο επίτευγμα της αλληλουχοποίησής του, αλλά με την υπόμνηση μιας απειλητικής ντετερμινιστικής πρόσληψης, για την ανθρώπινη υπόσταση.

Στα χαρακτικά αυτά ο Sanderson συμπεριέλαβε και δύο που εικονογραφούν το χρηματοδοτικό πλαίσιο εντός του οποίου πραγματοποιήθηκε το μεγάλο επιστημονικό επίτευγμα.  Στο τεύχος του Αυγούστου του 1990 το περιοδικό New Scientist είχε στο εξώφυλλό του ένα από αυτά, στο οποίο ο θείος Sam και ο John Bull (η καρικατούρα με την οποία συμβολίζεται η Βρετανία και ο λαός της) εξυφαίνουν από κοινού το πλεκτό του DNA, για να επισημανθεί ότι η απαρχή του εγχειρήματος, πριν δηλαδή διεθνοποιηθεί, στηρίχθηκε από Αμερικανικά και Βρετανικά κεφάλαια.

Κλείνουμε λοιπόν το αφιέρωμά μας στον σημαντικό αυτόν καλλιτέχνη παραθέτοντας, μαζί με τις διευθύνσεις που μπορείτε να δείτε έργα του, μερικά χαρακτικά που έχουν σχέση με τη βιολογία.

Κάρολος Δαρβίνος και Rosalind Franklin.

H εξέλιξη του Ανθρώπου.

http://billsandersonart.com

http://www.phosphorart.com/bill-sanderson/

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s