Αραβικά κοράλλια

Ο Ernst Haeckel (1834-1919) δεν χρειάζεται συστάσεις. Από τους πρωτοπόρους της συγκριτικής ζωολογίας και της εμβρυολογίας, μεταξύ πολλών, πιστώνεται τη διατύπωση του βιογενετικού νόμου, (η οντογένεση ανακεφαλαιώνει εν τάχει τη φυλογένεση), την επινόηση επιστημονικών εννοιών που βρίσκονται εν χρήσει (όπως Οικολογία, Φύλο, Φυλογένεση κ.ά.), αλλά και ένα σημαντικό εικαστικό έργο ως σπουδαίος εικονογράφος.

Κορωνίδα του έργου αυτού είναι οι  Καλλιτεχνικές μορφές της Φύσης (Kunstformen der Natur) τις οποίες είχαμε παρουσιάσει στο biology4u.gr, ένα έργο που άφησε ανεξίτηλη σφραγίδα, τόσο στην επιστήμη και την εικονογραφία της, όσο και στην Τέχνη.

Αυτή τη φορά θα παρουσιάσουμε ένα λιγότερο γνωστό έργο του που τιτλοφορήθηκε ως: Το Αραβικό Κοράλλι. Το έργο αυτό που αποτελεί εν μέρει μια επιστημονική μονογραφία  και εν μέρει ένα βιβλίο ταξειδιωτικών εντυπώσεων εκδόθηκε το 1875 και περιγράφηκε από τον συγγραφέα και εικονογράφο της ως: Ένα ταξείδι στους Κοραλλιογενείς Υφάλους της Ερυθράς Θάλασσας.

Το έργο περιλαμβάνει 20 ξυλογραφίες που είχε κάνει ο  Haeckel, μερικές από τις οποίες ήταν έγχρωμες. Οι περισσότερες αφορούν στους θαλάσσιους οργανισμούς των κοραλλιογενών υφάλων, υπάρχουν όμως και δύο που παρουσιάζουν τους τόπους που επισκέφθηκε.

Το έργο αυτό ο Haeckel το αφιέρωσε στον Χεδίβη (Αντιβασιλέα της Αιγύπτου) Ισμαήλ Πασά, ο οποίος είχε θέσει στη διάθεση της αποστολής ένα πλοίο του Αιγυπτιακού Ναυτικού για τις μετακινήσεις της, γράφοντας:

Στην Αυτού Υψηλότητα Χεδίβη της Αιγύπτου Iσμαήλ Πασά

αφιερωμένο το Αραβικό Κοράλλι

με ευγνωμοσύνη και σεβασμό

Και στον επίλογο όμως του βιβλίου δεν παραλείπει να αποχαιρετίσει την Αίγυπτο γράφοντας: ADDIO ARABIA!

Δείτε λοιπόν τις όμορφες ξυλογραφίες του και προσέξτε το εξαιρετικής ομορφιάς εσώφυλλο που κοσμεί το βιβλίο (στην κεφαλή του άρθρου), το επιμελημένο αρχίγραμμα (Α) που πλαισιώνεται από κοράλλια, μέδουσες κ.ά. θαλάσσιους οργανισμούς και την εικόνα με τον κοραλλιογενή ύφαλο, στην οποία ο Haeckel τοποθέτησε τους οργανισμούς  στο φυσικό περιβάλλον τους, κάτι που δεν συνήθιζε.  Αν επιθυμείτε να απολαύσετε ολόκληρο το έγγραφο, η πρόσβαση από εδώ!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s